Snabba Cash (2010)


Director: Daniel Espinosa

Cast: Joel Kinnaman, Lisa Henni, Fares Fares, Matias Padin etc...

Filmen utspelar sig efter boken med samma namn skriven av Jens Lapidus. Man får följa tre stycken karaktärer, alla med olika bakgrund. Först har vi Johan Westerlund eller "JW" som han kallas, en helt vanlig kille från norrland som kommit till Stockholm för att plugga på handelshögskolan och samtidigt försöka smälta in i societeten i hufvudstaden. Men för att leka med det rika grabbarna så behövs det cash, så JW kör svarttaxi på kvällarna och är villig att ta vilka risker som hellst för att kunna räknas in bland stureplansprofilerna. Sen har vi Mrado, en hårdnackad serbisk kille som jobbar med Radovan (Den serbiska maffiabossen i Stockholm). Han tampas mellan sitt kriminella yrke och att vara familjefar, han väntar på en lösning som kan få honom att lägga ner den kriminella banan och ägna sig åt sin dotter. Sist har vi Jorge som precis rymt från fängelset och har planer att importera stora mängder av kokain med sin tyske kusin. Alla dessa personer har något gemensamt, de behöver pengar, snabba pengar...Snabba Cash!

Till att börja med så måste jag ju erkänna att jag är ett stort fan av boken så förhoppningarna var ju tämligen höga när jag skulle se denna film igår. Men det hela blev en besvikelse både vad beträffar handlingen och skådespeleriet. Vi kan börja med att diskutera handlingen: För det första så har flera delar från boken utelämnats, speciellt angående JW.s liv (jag går inte in på detaljer utifall att jag förstör för någon som inte läst boken/sett filmen). Dragomir Mrsic som spelar Mrado i filmen gör rollen jättebra verbalt och har rätt ansikte för rollen, men killen är för liten. En betydligt mer vältränad kille skulle ha den rollen om det ska gå enligt boken, han är inte mycket större än Kinneman. När vi ändå har kommit in på Kinneman så är hans skådespel bara godkänt som JW, jag kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som saknades men han kändes bara osäker i rollen. Kort sagt så tycker jag att man kan avstå från att se denna film och istället för cirka 30kr köpa boken och få den fulla upplevelsen av "Snabba Cash"!

Personal Rating: 5/10
IMDB Rating: Inte satt ännu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0