Up (2009)



Director: Pete Docter, Bob Peterson (co-dirextor)
Cast: Edward Asner, Christopher Plummer, Jordan Nagai etc...



Filmen utspelar sig i nutid där man följer Carl Fredricksens (Edward Asner) kamp om att få behålla sitt hus i ett område som det planerats ska bestå av skyskrapor. Han är 78 år och med envisheten som kommer med den åldern så vägrar han att flytta från huset som är det enda "levande" minnet han har kvar sen sin bortgångna fru "Ellie". Enda sedan Carl och Ellie var unga så har de drömt om det stora äventyret att ta sig till "Paradise falls" dit deras barndomsidol; äventyraren Charles Muntz for iväg på expeditioner. Efter en smärre incidens blir det omöjligt för Carl att bo kvar i sitt hus, men med ett tusental balonger och hel massa helium finner han en lösning folk sällan skådat..


Blev faktiskt mäkta förvånad av denna film, som ju är en disneyfilm. Pertsonligen har jag tyckt att alla disneyfilmer gått ner sig sedan lejonkungen i princip, det ska vara animerat där och 3D-animationer i allt man gör... Därav tog det ett tag innan jag såg denna film. Budskapen har också enligt min mening varit av det lättare stuket och filmen har varken varit roande eller uppmanat till vidare eftertanke (vilket jag tycker deras äldre filmer gör). Här däremot känns det som man har hittat tillbaka, det känns vissa stunder som att det inte alls är en barnfilm utan mer av ett animerat drama om en gammal man och hans hängivenhet/kärlek till sin fru. Men självklart finns det massor med klassiska roliga disneyscener där "Kevin the bird" står för en stor del!. Men även komiken i filmen känns på något sätt riktat mot en mognare publik, vet inte om detta är tanken men jag kan inte riktigt se kopplingen om man ämnat att ha 7-åringar som målgrupp. Kort och gott tycker jag att det här är en av disneys bästa produktioner på 2000-talet, en underbar blandning av känslor där man ena gången kan skratta sig fördärvad åt "Kevin the bird" för att i en annan scen få Titanic-vibbar och kämpa med att hålla tårarna tillbaka.

Personal Rating: 9/10
IMDB Rating: 8,5/10


Kommentarer
Postat av: Susanna

Ooh har tänkt se den! Själv har jag Wall-e som klar favorit bland Disney/Pixars filmer.

2009-11-21 @ 14:53:29
Postat av: Jonas

Sjukt bra film! :D

2009-11-22 @ 19:15:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0