Diskpåverkan C6-C7?

Hade i morse en välförtjänt sovmorgon innan lektionen startade klockan 13. Fortsatta lektioner med externa föreläsare i våra temaveckor, denna vecka är det cervikal columna som behandlas. Först ut var Kenneth Roth som vi haft tidigare som diskuterat diskpåverkan i lumbalryggen med oss. Vi gick igenom tillvägagångssättet för en patient med nacksmärta med allt från de rätta anamnestiska frågorna att ställa till specifika tester och hur svar från dem sak tolkas, sedan även lite nya manuella tekniker :). En sak som var tämligen intressant var att han tog upp att en diskpåverkan mellan C6-C7 kan ge obehagskänslor i bröstet och upp i halsen, vilket ju är det som jag sökte för i söndags på sjukhuset. Jag frågade vidare om detta även kunde gälla viss andningsrubbning och ökad uttröttbarhet, vilket också kunde räknas dit. Eftersom allt var okej på sjukhuset så lutar det nog åt att det är det här som är problemet, då jag tidigare har problem i nacken med överrörlighet. Inte bra det här med nacken alltså....=/. Även den här föreläsaren har sagt åt mig att jag inte får bli manipulerad i nacken något mer.

Vidare så ska jag i morgon försöka att få svininfluensavaccinet (ska försöka komma runt det här med riskgrupper osv..) och möjligen även klippa mig!
Angående kronofogdsauktionen som är i morgon så finns det ingen anledning för mig att deltaga, de tavlor som jag var intresserad av hade ett utrop på 20 respektive 30 tuss, nååågot över min budget :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0