Fredag - Söndag (Bland fysiska och psykosomatiska hackspettar)

fredagen tittade far förbi då han hade som ärende här i hufvudstaden att fixa 50-års present till mamma och att sedan på kvällen träffa en gammal polare från uppsala-tiden (som också har blivit en bekant till mig så jag hängde också på =)). Så runt femtiden mötte vi upp vårt sälskap och begav oss mot "Riche" beläget ner mot stureplan. Väl där bjöds det på regnbåge (från blekinge enligt menyn) och en massa gott vin =). Tyvärr blev det lite mycket vin (14%) så både pappa och jag var ganska runda under fötterna när vi väl var tvugna att ta en taxi till stationen för att tuffa iväg mot V-ås :P.

Det gjordes även ett fynd på ett av antikvariaten nära mig på roslagsgatan i form av en kvinnlig figurin från sent 30-tal, denna figurin har inget speciellt ekonomiskt värde utan mer affektionsvärde, och då hos mina farföräldrar. Farmor hade tydligen när hon var 17 år köpt EXAKT denna figurin men som senare olyckligt hade puffats omkull och fått kasta in handuken, Så de var jätteglada när de fick tillbaka exakt samma figurin :), gammla personer värdesätter ju alla försök som får det att kännas som förr i tiden.

Lördagen inleddes med lokala "hackspetts-skurar" hos far och mig, dock verkar hackspetten som gav sig på far lite mer rutinerad och större då denne tog igen sig större delen av dagen =). Jag däremot var up and running vid 10-tiden och med två alvedon vid 15-snåret mådde jag prima igen :D. Efter att ha umgåtts lite med farföräldrarna och fikat där bar det av hemmåt igen för att senare på kvällen bege sig till Jeppe där det vankades Eurovison Song Contest!. Mitt påhejade bidrag gick det ju som vanligt inge bra för =/, ni tar det nästa gång finland!. Sverige var ju som vanligt bara pinsamma, Malena såg helt vettskrämd ut på scenen enligt mig, lite som rådjur i strålkastarljus... Så på sätt och vis var hennes placering rättvis (fattar dock inte hur England och Frankrike kunde komma så högt, de hade ju faktiskt t.om. sämre låt än Sverige). Så jag hoppas att Björkmans crew tar lärdom av detta och plockar fram bidrag som faktiskt kan funka utomlands också för majoriteten av svenska folket är ju uppenbarligen tondöva (EMD FTW!). Norges bidrag (hur mycket det än tar emot att skriva det här) är faktiskt riktigt charmigt och trallvänligt så det gjorde toppluvans modernation bra =).

Söndagen bar det av mot Kärrbo och stugan, det börjar vankas grova renoveringar med plattsättning, granitpelare och granittrappor m.m så det behövdes lite visualisering. Kommer bli jävligt top noche när allt är klart!! (4-5år dit). jag beundrade även mitt estetiska alster från 2007, en totalrenoverad fågelholk =). Holken fick en ny långsida, grundmålades 2 ggr och färglades sedan 2 ggr. Den har blivit hånad av både farfar, pappa och pappas kusiner som en holk dit aldrig någon kommer flytta (den hänger även ganska lågt då jag inte vågade gå upp så högt på stegen). Men tji fick ni!! Plaza del holko har sin första gäst! En nötväcka som verkar stormtrivas =D, mitt livsverk kommer till användning för naturens naturliga badmintonbollar. Dock ska sägas att denna nätväcka har en besvärlig granne med ett våldsamt beteende. Men detta beteende har en enkel förklaring då djuret i sig lider av en kronisk hjärnskada från tidig ålder och aldrig riktigt återhämtat sig från det, nämligen naturens egna beatboxer a.k.a hackspetts-jäveln!
Den här pantade pippin har vid flera tillfällen gett sig på plaza del holko i syfte om att hacka sönder den, vilket den till liten del har lyckats med (inga fasadskador men hålet har fått sig en känga). Denna lilla konflikt härstammar nog från att hackspetten har sitt bo 2 meter från min holk och gillar väl inte när han nu måste dra ner basen i sitt hackande efter 22 då nötväckan måste natta ungarna. Någonting  måste göras för att rädda Plaza del holko!
Ska jag:
a) Förse plaza del holko med färgad plåt på alla sidor för att oskadliggöra fienden
b) Helt enkelt vräka hackspetten genom att riva hela hans kåk (fälla trädet)
c) Försöka få "Grannfejden" med Aschberg att åta sig fallet.

Dilemma, dilemma, dilemma.....

Nej nu kallar egna holken! I morgon vankas Psykosomatik och Klinik, fy fan vad jag ska bota folk i morrn!

PLAZA DEL HOLKO!



HOME OF HACKSPETTS-HELVETET!! (HÅLET UNDER KVISTEN)


Kommentarer
Postat av: Lina

nej, hugg inte ner trädet! :O spika runt kanten på hålet till plaza del holko, så kan den inte picka sönder det :) alla nöjda!

2009-05-18 @ 10:34:05
URL: http://baver.blogg.se/
Postat av: Jonas

Men det sitter redan nubb runt hålet.... Den här hackspetten är av hög kaliber och ger sig på den ändå =(

2009-05-18 @ 10:56:22
URL: http://dormio.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0