Gran Torino (2008)



Director: Clint Eastwood
Cast: Clint Eastwood, Christopher Carley, Bee Vang, Ahney Her etc....

Här följer vi Clint Eastwoods karraktär "Walt Kowalski", en krigsveteran från Korea som nyligen har mist sin fru. Han är ett praktexempel på gammal tjurig gubbe som bara vill vara för sig själv med hunden Daisy. Lägg på detta en svart humor och rasism och ni kommer ganska nära det som Walt är uppbyggd av. Till råga på allt detta så bor Walt i ett kvarter som mestadels är befolkat av personer med asiatisk bakgrund. Men en dag när nya grannnar (med asiatiskt ursprung) flyttar in brevid Walt börjar saker och ting hända. Efter att av slump hindrat ett bråk mellan ett gäng och grannpojken blir Walt kvarterets hjälte, en roll som han mantlar med blandade känslor.

Personligen gillade jag verkligen filmen. Clint Eastwood gör sin roll oerhört bra (trots att jag vet att det finns de som säger motsattsen ;)), trovärdigheten i hans roll gör att filmen känns väldigt jordnära och därav kunnat vara baserad på verkliga händelser. Budskapet i filmen är väl kanske lite för ytligt, dvs man vet tidigt vart filmen är påväg men detta vägs upp genom bland annat slutscenen (som jag inte tänker avslöja). Slutligen ska jag änu en gång ge beröm till Clint Eastwood som ännu en gång visar att han inte bara kan jobba framför kameran utan även bakom!.

Personal IMDB Rating: 10/10
Overall IMDB Rating: 8.4/10

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0